~Kahwin : asyik2 bende ni gak yg ditanya, xde topik lain ke?~


Pada petang yang damai di ruang chat dialam maya,

Kawan aku :salam..ado tuwe ko nih??

Aku :wsalam ado2, sihak ko 2? tuwe sano 2 ado ko?

Kawan aku : ado , dok chat nga abah.tanya khabar

aku :o0o0o g2 ,alhamdulillah sihat

Kawan aku :anta bila nak ehem ehem nyerrrrr

Erkkk..."Blurr kejap".... ampeh, xdop soklan lain ke nak tnya (dalam ati)

Aku : hah....tau la dio doh lekap doh,kito ni separuh lagi.he3

Kawan Aku :pah bilo anta nak bertangkup,separuh lagi nyerr?member kita 3 ore dah standby blako doh noh

Aku : xpo.. lambat asal selamat, hehehehe.tunggula paling awal thn depan, paling lewat 3thn ag ngeh2.. demo cari la kawe gak klu nak cepat hehehehe

Kawan aku :ok ok...


Alahai... camni la kedaannye... ni da masuk brape puluh da tnya soklan sama.. isyk3. Nampak sangat muke ni da tua ( eh da tua ke? rasa baru je abis SPM hehehe).. Mentang2 la sume geng kacip (geng rapat) nak kawin tahun ni, maka yang x kawin lagi yang jd sesarannye... apapun Jodoh semua ditangan tuhan... aku tertarik dengan kata2 satu artikel dalam iluvislam.com :

"Carilah Allah dan anda akan temui gadis atau jejaka idaman hatimu." Betapa indahnya konsep ini! Saya kira ini bermakna, jika kita hendak mencari suami atau isteri yang paling sesuai, dekatkanlah diri dengan Allah dan yakinlah bahawa Dia akan pertemukan kita dengan jejaka atau gadis yang secocok dengan kita. Inilah konsep yang amat perlu diterapkan dalam jiwa remaja anak-anak dan diri kita sendiri, iaitu :

- cinta yang hakiki, iaitu cinta yang membawa kita ke syurga bermula dengan cinta kepada Allah. Dari sinilah terbitnya cinta kepada orang lain seperti cinta kepada ibu bapa, suami, anak-anak dan sahabat.

- cinta yang membawa ke syurga antara lelaki dan wanita ialah apabila pasangan lelaki dan wanita ini mencintai satu sama lain semata-mata kerana Allah. Ini bermakna, mendirikan rumahtangga dengan niat untuk mengikut sunnah Rasulullah S.A.W. yang amat digalakkan oleh Islam.

- Bila suami isteri mencintai satu sama lain kerana Allah, jika timbul konflik, masing-masing tidak egoistik, kedua-duanya akan merujuk kepada AlQuran dan Sunnah dan lebih mudah untuk maaf memaafkan. Dengan itu, perbezaan pendapat ini tidak memanjang menjadi suatu pertelingkahan yang besar dan dapat dibendung dan diselesaikan dengan baik.

Sehingga si suami bertanggapan isterinya sentiasa mendahulukan kepentingannnya dan si isteri pula merasakan dialah wanita yang bertakhta di hati suaminya. Redhanya suami kepada isteri dan isteri kepada suami ini pada hemat saya adalah satu cara untuk kita menambah saham akhirat dan satu lagi langkah mendekatkan kita kepada Allah dan syurgaNya.


Macam mana semua? ok x klu macam 2?.... Apapun... jon Kita RENUNG... FIKIR... SELAMI... FAHAMI.....Yang dah dan Bakal 2 ku doakan semoga kalian sudah siap siaga dalam menempuh dunia baru. Yang tengah bercintan cintun... fikir apa yang anda lakukan sekarang? kalau x sabar sangat.. minta mak abah soh pi mintak, nak selamat lagi kawin je terus n datinglah puas2 hehehehe.. masa 2 dah halal da kan3... fikir2kan.

"Satu renungan untuk diriku jua"

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Return top