Catatan Jiwa


terlintas dalam fikiranku akan sesuatu kejadian... sesuatu kenangan... sesuatu peringatan... suatu kesilaman... suatu sesuanaan....yang pasti menyentuh hati... namum semuanya berlalu begitu lama... semoga apa yg terjadi menjadi ijazah paling berharga dalam menempuh gelombang kehidupan yang serba mencabar..

adakah penantian suatu keperitan? mengharapkan satu perjalanan dalam sebuah kehidupan...demi untuk mencapai hasrat murni di dalam hati... namun... apabila hasrat itu dicapai.. maka segala penantian hilang entah kemana dan keceriaan menjelma kembali... usaha dan doa pegangan ampuh kunci mencapai matlamat ditujui...

Hairan.... mengapa aku tidak diberitahu segala2 nya... adakah aku hanya bayangan sahaja? yang mengikut tubuh... dibawah sinaran mentari.. pabila gelap menjelma ... hilanglah bayangan... namun... mungkin ada pengajaran.. mungkij juga silapku... mungkin juga ia xpenting untuk diketahui olehku.. atau... apa2 sahaja.. semoga aku terlindung dari sifat2 yg boleh menghancurkanku kerana sekecil masalah yang menimpa...

Keuntungan,... ya...keuntungan apa yg dicari... keduniaan atau akhirat? atau kedua2nya sekali? sekali direnung... ramai yang mengejar keuntungan...namum, ramai yg ambil jalan pintas... kadang2 boleh membahayakan diri dan merugikan diri... pabila kerugian menimpa.. terus dipersalahkan... bukan dimuhasabahkan... layakkah kita mendapat keuntungan jika sifat demikian masih membeku dihati... buanglah .... redhalah dengan rezeki yang kita miliki... jika ada yg memerlukan hulurkanlah... ia bukan suatu kerugian.. tapi keuntungan berganda... semoga kita termasuk dalam golongan yang mendapat keuntungan dunia n akhirat

kekadang aku tertekan... kekadang ada masa aku serabut.. kekadang ada juga rasa terasing... tapi semua terjadi itu jangan disalahkan... mesti direnung.. mengapa perkara ini terjadi pada diriku... mungkin aku banyak dosa... yang perlu dimuhasabah dan perlu di taubatkan...

umurku telah melepasi jubli perak... detik terasa apa yang telah dirasai...dihadapan nanti selama manakah aku akan hidup... itulah rahsia yang mesti direnung & dimuhasabahkan ... sejauh mana amalan dan bekalan nanti... aku jika masa menjemputku dalam keadaan aku tidak sedia...... Astagfirullah......... ya Allah.......

Pabila ku berjalan2... ku terpandang sesuatu... tiba-tiba hatiku menjadi sayu.... melihat pelbagai gelagat... bila ku menjejak kaki ke sesuatu tempat.. menitis air mataku... alangkah untungnya jika dahulu aku dilatih dan diasuh sebegini... dididik di suasana yang tenang... dikelilingi para alim... mampu fasih diawal usia paling muda.. subhanAllah.... jika diizinkan ku kembali kezaman silam.. akan ku ubah segala2nya.... ku impikan semua itu....


p/s : disebalik rahsiah sebuah catatan... ^_^

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Return top